Wernisaż: 30.11.2023, g. 19:00
Wystawa: 01.12.2023–29.02.2024
Miejsce: TRAFO Trafostacja Sztuki w Szczecinie, ul. Świętego Ducha 4, 70-205 Szczecin
Morze sera bada związek między trawieniem i śnieniem, aby rzucić wyzwanie współczesnej, przyszłej lub równoległej wyobraźni politycznej Europy
Tytuł wystawy jest zainspirowany paranaukową teorią, według której spożywanie pewnych gatunków sera miałoby wpływać na intensywność doświadczeń sennych. Idąc tym tropem, ekspozycja skupia się na tym, jak to, co konsumujemy, kształtuje wyobraźnię zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zbiorowym. Co sprawia, że sny potrafią być niezależne od naszych deklaracji i światopoglądów, jaka kulinarna logika kryje się w naszych marach i koszmarach?
Prace osób artystycznych z Białorusi, Czech, Litwy, Polski, Węgier i Ukrainy, złożą się na scenariusz snu, w którym historyczne narracje, normy kulturowe i wydarzenia polityczne zostaną przedstawione jako fantazmaty czy postacie z koszmarów. W regionalnym, wschodnioeuropejskim tygielku bulgotać będą słodko-kwaśne tożsamości narodowe i mity o potędze politycznej, doprawione szczyptą witchcraftu, niebinarności i wywaru z kapeluszy muchomorów. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie wieczór andrzejkowy, skomponowany z performansów Barbory Kleinhamplovej oraz Jana Matýska.
Osoby artystyczne: Kateryna Aliinyk, Adrian Altman, Karolina Gołębiowska, Hubert Gromny, Gideon Horvath, Jakub Jansa, Barbora Kleinhamplová, Eva Koťátková, Marie Lukačova, Angelina Mass, Jan Matýsek, Zsolt Miklósvölgyi & Dominika Trapp, Ola Nenko, Ala Savashevich, Anastasia Sosunova, Dominika Olszowy, Rafał Żarski
Kuratorzy: Tomek Pawłowski-Jarmołajew, Piotr Sikora
Źródło: TRAFO
Kateryna Aliinyk, Rotten Beauty, 2023; Beetroot Boy1, 2023