„Strajk” Rafała wydany przez Jednostkę ogłoszony PHOTO BOOK OF THE YEAR 2021 w konkursie Grand Press Photo.
Ta książka to efekt wspólnej pracy. To nagroda dla Was wszystkich: Ania Nałęcka-Milach, Ola Jasionowska, Karolina Gembara, Aleksandra Boćkowska, Iwona Kurz, Joasia Osiewicz-Lorenzutti, Stefan Lorenzutti.
Dziękujemy Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego za wsparcie!
Dziękujemy Archiwum Protestow Publicznych za Waszą pracę, ta książka wyrosła z APP.
I dołączamy się do podziękowań Rafała: dziękuję wszystkim aktywistkom i aktywistom, które_rzy walczą w naszym imieniu o lepsze jutro.
Książka „Strajk” Rafała Milacha jest owocem współpracy artysty z innymi artystkami i autorkami tekstów. Wydawnictwu towarzyszą teksty krytyczne badaczek kultury wizualnej, dziennikarek i aktywistek (Iwona Kurz, Karolina Gembara, Aleksandra Boćkowska), grafikę na okładkę książki przygotowała Ola Jasionowska, autorka identyfikacji wizualnej Strajku Kobiet i protestowej czerwonej błyskawicy. Publikacja ma charakter interwencyjny, solidarnościowy i pomocowy. Część dochodu ze sprzedaży wydawnictwa zostanie przekazana na rzecz organizacji walczących o prawa kobiet.
„Spojrzenia się przecinają. Jest ich wiele, są różne: z góry, z boku, przez plecy, długie i uporczywe, przelotne, beznamiętne, podyktowane strachem, obowiązkiem, poczuciem siły i ciekawością. Ta różnorodność jest cechą nie tylko polityczno-społecznego spektaklu, jaki wydarza się na miejskiej ulicy, ale i przynależy do fotografii jako jej immanentna cecha. Fotografia to inaczej przenikanie się spojrzeń” – pisze Karolina Gembara, jedna z trzech autorek tekstów do książki „Strajk” Rafała Milacha.
„Strajk” to wizualny ślad protestów, które rozpoczęły się w całej Polsce 22 października 2020 roku i w różnych formach trwały przez kolejnych kilka miesięcy. O osobistych refleksjach bohaterek protestów z Kartuz, Lubaczowa, Warszawy i Krakowa pisze w drugim tekście Aleksandra Boćkowska.
Milach od 2019 roku wraz z szesnastoma fotografkami_fami współtworzy Archiwum Protestów Publicznych, platformę gromadzącą dokumentację aktywizacji społecznej, oddolnych inicjatyw sprzeciwu wobec decyzji politycznych, łamania zasad demokracji i praw człowieka. „Strajk” jest fragmentem tego zbioru.
Książka „Strajk” odnosi się do jednego z najważniejszych procesów formacyjnych, jakich doświadcza współcześnie społeczeństwo polskie. Jak pisze Iwona Kurz w trzecim tekście: „W efekcie strajków trwa proces samoorganizacji politycznej, którego wyników nie znamy. Fotograficzna dokumentacja protestów pozostaje jednak wezwaniem dla wyobraźni nas wszystkich. Podążam tu za myślą Georges’a Didi-Hubermana, który proponuje, by traktować zdjęcie nie jako przedstawienie, ale wydarzenie, które wymaga rekonstrukcji od oglądającego. «Wyobrażenie jest aktem» – pisze on, za Jean-Paulem Sartrem[1]. Tu chodzi o to, by pójść jeszcze krok dalej – nie tyle zrekonstruować wydarzenie, które było, ile skonstruować zaprojektowaną w nim rzeczywistość. W końcu «fotografie wydają się bez reszty rzeczywiste»”[2].
[1] Argumentacja badacza opiera się na analizie zdjęć zrobionych przez Sonderkommando w KL Auschwitz-Birkenau latem 1944 roku. Georges Didi-Huberman, „Obrazy mimo wszystko”, przeł. Mai Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków 2008, s. 63.
[2] Cyt. z Waltera Lipmanna za: Susan Sontag, „Widok cudzego cierpienia”, przeł. Sławomir Magala, Karakter, Kraków 2010, s. 35.